söndag 6 mars 2011

Fest

Har varit på Fårfest i Kil. Gulligt namn på något stort som i år blivit ännu större.
Massor, massor, massor av utställare som säljer allt tänkbart med ull som gemensam nämnare. Färdiga alster och material till eget skapande. Därtill en workshops och en modeshow som enligt ryktet inte går av för hackor. Dessvärre ryker biljetterna snabbt, så jag fick aldrig chansen att se den själv.
Har ett inofficiellt avtal med mig själv att inte köpa garn att tag framöver utan istället sticka av det jag redan har. Men att en Fårfest måste vara ett undantag förstår ju alla och envar, eller hur?!
Med mig hem kom 6 härvor naturvitt ullgarn från Filtmakeriet som är tänkta att bli en kofta framöver (får dock inte börja på den förrän Moravantarna är helt klara, en tumme kvar...), två härvor brun, tjock, ekologisk alpaca och världens finaste röda fårskinnstofflor!

Fick också chansen att ha en heldag tillsammans med Carina Olsson och workshopen Folkligt broderi. Resultat - tokinspirerad och kanske ett steg närmare att vara sådär fri och härligt spontan i mitt broderande. Definitivt sugen på mer iallafall och är det inte så att övning ger färdighet?!
När det gäller stickning ger den egna erfarenheten möjlighet att freestyla och hitta på eget. Dit vill jag komma med broderiet också!

Nedan bild från dagen, ödslad kvinnokraft eller..?


Passade utmärkt att söndagen bjöd på både Vasalopp och 5-milen. Medan de på tv kämpade i sitt anletes svett satt jag framför en brasa och broderade och drack te. Värre kan livet vara!
Blev till slut lite inspirerad även av skidåkarna och tog en egen runda i skidspåret framåt sen eftermiddag istället för att fota pågående broderier. Ni får försöka att ge er till tåls tills jag lyckas vara hemma när ljuset tillåter fotografering.
Istället var Carina generös nog att låta mig visa lite bilder på hennes alster som hon hade med till workshopen som inspiration - njut och inspireras!






4 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Hon är suverän Carina! Att handleda, inspirera och att dela med sig av sina alster.
Förstår att du är jättenöjd. Har haft nöjet att gå flera kurser för henne och det är verkliglen en kick!

med nål och tråd sa...

Ödslad tid när den är som bäst ;-) Så härligt med en workshop, och vilka vackra inspirationsbroderier. Mmmmmm.

Emmy sa...

Åh, vad fantastiskt roligt det låter. Fårfest och broderikurs. Alldeles, alldeles underbart. Vilka jättefina inspirationsbroderier.

Hedvig sa...

Har varit på kurs med Carina i helgen! Vilka makalösa saker hon gör! :O