lördag 15 september 2012

Liten

En liten kofta blev det.
Närmare bestämt alldeles för liten.
Så liten att lillbrorsan fick agera modell.
Både den tilltänka koftbäraren och jag gillade mönstret så mycket att det inte känns betungande att behöva sticka en ny. Trivsamt arbete att behöva ge sig ut på garnjakt!
Är lite sugen på Rowan Felted Tweed, men undrar lite över stickigheten. Någon som testat?

 
 
Mönster: Sweet peasy.
Garn: Allino från BC garn
Stickor: 3 mm
 
Sweet var det rätta ordet, mönstret var jättekul att sticka! De problem som tillstötte när det gäller storleken hade nog mer med min alltför lilla provlapp att göra än själva beskrivningen. Tänkte mig att lite för tät stickfasthet kompenserades med att sticka stl 9-10 till en 8-åring, men den blev snarare lagom till en 6-åring. Hmm, hur fick jag till det där..?
Går nu igenom bekantskapskretsen i jakt på en lagom stor tjej som kan ta över koftan.
Älskar garnet som är en härlig blandning av bomull och lin. Hade svårt att välja färg eftersom det fanns i flera finfina färger. Stod och valde mellan 6-7 lika fina, glada färger innan det till slut blev den turkosa.

4 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Superduperfin!!
Klart du ska ha böckerna! Som yllefantast gillar jag så klart yllerbroderiboken mest, men karins bok är också fin.

Matilda sa...

Felted tweed är ett underbart garn! Inte stickigt alls, tycker jag. Jag är å andra sidan inte så känslig för sånt. Men jag rekommenderar det verkligen.

Yarn-Madness sa...

Jättefin! Jag stickade också för smått nyligen, så jag vet precis hur det är! :)

Janette Millbom sa...

Men GUD så söt!!! Den skulle vara perfekt på Svea! Måste kolla...